Home   |   Nieuwsbrief   |   Facebook   |  ATC Cruise Blog   |  Contactinfo    
Contacteer ons op  03 - 236.89.39     
 
Welkom op de cruiseblog site van Cruise Plus. Hier komt u alle laatste nieuwtjes over het reilen en zeilen in de cruisewereld te weten.
Rederijen
AmaWaterways (1)
Celebrity Cruises (1)
Crystal Cruises (5)
Cunard (1)
Hapag-Lloyd Cruises (5)
Holland America Line (2)
Oceania Cruises (1)
Ponant (1)
Regent Seven Seas (2)
Seabourn (4)
Silversea Cruises (4)
Star Clippers (3)
Bestemmingen
Antarctica (1)
Atlantische Eilanden (1)
Caraiben (3)
Middellandse Zee (4)
Noorse Fjorden (1)
Panamakanaal (1)
Stille Zuidzee (1)
Transatlantisch (1)
Verre Oosten (2)
Categorieën
Cruise News (20)
Cruise Plus Aanrader (7)
In de Media (1)
Nieuwe Schepen (6)
Reisverslagen (2)
Riviercruises (3)
 
Vaar door het nieuwe Panamakanaal
Geschreven door Patrick Parez - Cruise Communications
31 okt '15


 
De werken voor het nieuwe Panamakanaal zitten in hun finale fase. De nieuwe sluizen zijn onder water gezet en begin 2016 starten de eerste vaartesten. De nieuwe sluizen en de verbreding van het bestaande kanaal maken deze vaarverbinding tussen de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan ook geschikt voor grotere cruiseschepen. Deze winter zullen cruiseschepen zo’n 220 keer door het Panamakanaal varen.
 


Het Panamakanaal spreekt als één van de grootste waterbouwkundige realisaties tot de verbeelding van heel wat cruisepassagiers. De verbinding tussen de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan is 80 km lang en omvat drie sluizencomplexen: de Gatun-sluizen aan de kant van de Atlantische Oceaan en de Miraflores- en Pedro Miguel-sluizen aan de kant van de Stille Oceaan. De bestaande sluizen dateren van 1914 en waren dringend aan uitbreiding toe. Daarom besliste de Autoridad del Canal de Panamá (ACP) in 2006 om het kanaal dieper en de sluizen vooral breder en langer te maken. De werken voor het nieuwe kanaal werden in 2009 toegewezen aan een joint-venture van vier bedrijven waaronder de Belgische baggerfirma Jan De Nul.



Was het bestaande kanaal al indrukwekkend, dan wordt het straks nog impressionanter om met een cruiseschip door de sluizen te varen. De grootste sluisdeuren wegen meer dan 4.200 ton en zijn maar liefst 57 meter lang, 10 m dik en 33 m hoog. Het oorspronkelijk kanaal kon schepen met een diepgang van 12 m, een lengte van 294,1 m en een breedte van 32,3 m aan. De nieuwe sluiskamers zijn elk 427 m lang bij 55 m breed en 30 m diep. Met deze afmetingen hopen de Panamese kanaalautoriteiten dat de sluizen zeker tot het einde van de 21ste eeuw zullen voldoen aan de noden van de scheepvaart.



Alles samen zullen de cruiseschepen tussen oktober 2015 en april 2016 zo’n 220 keer door het Panamakanaal varen. Het is niet uitgesloten dat het aantal de volgende jaren zal stijgen. Op enkele cruiseschepen na, is het Panamakanaal straks afdoende groot om alle schepen te kunnen ontvangen. De sluiskamers mogen dan wel fors uitgebreid zijn, de schepen moeten nabij Panama City ook nog onder de Bridge of the Americas kunnen. En die brug is net niet hoog genoeg voor megaschepen zoals de Queen Mary 2 of Oasis of the Seas.



De doortocht van het Panamakanaal neemt acht tot tien uur in beslag. De reis maakt meestal deel uit van een cruise van 10 tot 16 dagen tussen de Caraïben en de Amerikaanse westkust. Sommige rederijen leggen specifiek cruises in de omgeving van het Panamakanaal in. Andere varen door het kanaal als onderdeel van een herpositioneringscruise tussen de Caraïben en de Amerikaanse westkust/Alaska, de Mexicaanse riviera, de eilanden in de Stille Zuidzee of Australië/Nieuw-Zeeland. Hebt u minder tijd, dan zijn er eveneens maatschappijen die vanuit het Caraïbisch gebied een gedeeltelijke doortocht voorstellen. Vanuit Colon (Panama) kan u dan de sluizencomplexen bezoeken of met een excursieboot een deel van het Panamakanaal afvaren. Onze Cruise Plus-reisadviseurs geven u graag meer uitleg over de cruises door het Panamakanaal..




 

 

Wie is Wie ?  |  Contactinfo  |  Nieuwsbrief  |  Scheepsbezoeken |  Waardebon